2015年12月16日水曜日

16 ベートーヴェン誕生♪

1770年12月16日頃、ベートーベン誕生♪ 17日に幼児洗礼を受けた記録が残っているので、洗礼当日生まれたとは考えづらいので「それ以前」となっているんだって(笑



             ↓ 13才 祖父と父は宮廷歌手だった




弟子のツェルニーは初めてルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェンに会った時、「黒い髪の毛が頭の周りでもじゃもじゃと逆立っている」という感想を抱いた。



ベートーヴェンは師ハイドンから、楽譜に「ハイドンの教え子」と書くよう命じられた時、「私は確かにあなたの生徒だったが、教えられたことは何もない」と突っぱねたんだ(笑



パトロンのリヒノフスキー侯爵には、「侯爵よ、あなたが今あるのはたまたま生まれがそうだったに過ぎない。私が今あるのは私自身の努力によってである。これまで侯爵は数限りなくいたし、これからももっと数多く生まれるだろうが、ベートーヴェンは私一人だけだ!」と書き送った(笑





ある時、ゲーテと共に散歩をしていて、オーストリア大公一行と遭遇した際、ゲーテは脱帽・最敬礼をしたのに、ベートーヴェンは平然と行列を横切り、大公らの挨拶を受けた。後にゲーテは「その才能には驚くほかないが、残念なことに不覊奔放な人柄だ」とベートーヴェンを評したんだ。


でも耳が悪いから、あたりに注意を払わず、大公が誰だかも気がつかなかったんじゃないかな(笑


作曲に夢中になって無帽で歩きまわってて、浮浪者と間違われて逮捕され、ウィーン市長に謝罪されるという珍事も起こしてるしね♪
















Ludwig van Beethoven ( 16 December 1770 – 26 March 1827) was a German composer and pianist. A crucial figure in the transition between the Classical and Romantic eras in Western art music, he remains one of the most famous and influential of all composers. His best-known compositions include 9 symphonies, 5 piano concertos, 1 violin concerto, 32 piano sonatas, 16 string quartets, his great Mass the Missa solemnis and an opera, Fidelio.

Born in Bonn, then the capital of the Electorate of Cologne and part of the Holy Roman Empire, Beethoven displayed his musical talents at an early age and was taught by his father Johann van Beethoven and by composer and conductor Christian Gottlob Neefe. At the age of 21 he moved to Vienna and began studying with Joseph Haydn, quickly gaining a reputation as a virtuoso pianist. He lived in Vienna until his death. By his 30s his hearing began to deteriorate, and by the last decade of his life he was almost totally deaf. In 1811 he gave up conducting and performing in public but continued to compose; many of his most admired works come from these last 15 years of his life.

0 件のコメント:

コメントを投稿