1646年4月16日に、ルイ14世の建築を手がけたマンサール誕生♪
|
ジュール・アルドゥアン=マンサール |
ジュール・アルドゥアン=マンサールは、大おじのフランソワ・マンサールに師事したのちサン=ジェルマン=アン=レー城の拡張を皮切りにルイ14世の愛人のモンテスパン公爵夫人の城を設計したことで王の評価を勝ち取った。
1681年に主席建築家に、1699年に王家の建物の総監に任ぜられた。マンサールの洗練されたスタイルは後期バロックを方向付け、その影響は遠くサンクトペテルブルクやイスタンブールにまで及んでいる♪
|
オテル・デ・ザンヴァリッド、サン・ルイ教会/パリ
|
|
ヴァンドーム広場/パリ |
|
鏡の間/ヴェルサイユ宮殿
|
人生の晩年、1690年代に彼が装飾したヴェルサイユ宮殿や、トリアノン宮殿の部屋部屋は、壮麗なバロックから華麗なロココ様式へと明るく優美な装飾へ変化していった♪
マンサールの仕事群♪
パリのサン・ロッシュ教会/パリ天文台/パリのヴァンドーム広場/パリのロワイヤル橋/オテル・デ・ザンヴァリッド、サン・ルイ教会/ヴェルサイユ宮殿の庭園に面したファサード、南北の翼、鏡の間、王室礼拝堂、大小の厩舎、新オレンジ温室、大トリアノン宮殿/ノートルダム教会/サン=ジェルマン=アン=レー城/マルリー城/シャンボール城のチャペル/アルルの市役所
Jules Hardouin-Mansart (
16 April 1646 – 11 May 1708) was a French architect whose work is generally considered to be the apex of French Baroque architecture, representing the power and grandeur of Louis XIV. Hardouin-Mansart was one of the most important European architects of the seventeenth century.
Born Jules Hardouin in Paris, he studied under his renowned great-uncle François Mansart, one of the originators of the classical tradition in French architecture; Hardouin inherited Mansart's collection of plans and drawings and adopted his well-regarded name. He also learned from Libéral Bruant, architect of the royal veteran's hospital in Paris known as Les Invalides. Hardouin-Mansart served as Louis XIV's chief architect, first enlarging the royal château of Saint-Germain-en-Laye, then at Versailles from 1675. He became the surintendant des Bâtiments du Roi (Superintendent of royal buildings). He designed all the extensions and rebuildings at Versailles for the King, including the north and south wings, the Royal Chapel (with Robert de Cotte, 1710), and the celebrated Hall of Mirrors decorated by Charles Le Brun, his collaborator. Outside the château proper, he built the Grand Trianon and the Orangerie, as well as subsidiary royal dwellings not far away, such as the Château de Marly (begun in 1679).
Among his other best-known works, in Paris, are the Pont-Royal, the Église Saint-Roch, the Invalides great domed royal chapel Église du Dôme des Invalides dedicated to Saint Louis (designed in 1680), the Place des Victoires (1684–86) followed by the Place Vendôme (1690). Most of these works still set their stamp on the character of Paris and can be seen by a modern-day tourist.
0 件のコメント:
コメントを投稿