1472年3月28日、16世紀初期に活動したイタリア・ルネサンス期の画家、バッチオ・デラ・ポルタ生まれる♪
バッチオ・デラ・ポルタは、フィレンツェに生まれ、生涯の大部分をその地で過ごした。彼は画家コジモ・ロッセッリのもとで修業し、1491年頃に工房を開いた。
怪僧ジローラモ・サヴォナローラ |
バッチオはドミニコ会の急進的で過激な指導者サヴォナローラ(1498年に処刑される)の教えに心酔した。当時、サヴォナローラは絵画を贅沢品、堕落したものと考え、絵画は文字を読めない民衆のために聖書の代わりをするべきだと主張した。1500年、バッチオはドメニコ会の修道士となり、フラ・バルトロメオと称する(フラは修道士の意)。それから数年間絵筆を執らず、制作を再開したのは1504年、修道院内の工房の代表者となってからだった。
幼き日の洗礼者ヨハネと聖家族 |
絵画制作を再開してまもなく、自分より10歳以上年少のラファエロから遠近法を学んだ。一方、ラファエロもバッチオから色彩や描写の面で影響を受けている♪
バッチオの作品の大部分は祭壇画で、明暗法の駆使、繊細な色彩、衣服のひだの巧みな描写を特色としている。また、バッチオは人物のポーズ用の、関節が曲がる人形を用いた最初の画家だった♪
ra Bartolomeo OP (March 28, 1472 – October 6, 1517), also known as Bartolommeo di Pagholo, Bartolommeo di S. Marco, and his actual name Baccio della Porta, was an Italian Renaissance painter of religious subjects. He spent all his career in Florence until his mid-forties, when he travelled to work in various cities, as far south as Rome. He trained with Cosimo Roselli and in the 1490s fell under the influence of Savonarola, which led him to become a Dominican friar in 1500, renouncing painting for several years.
He was instructed to resume painting for the benefit of his order in 1504, and now developed an idealized High Renaissance style, seen in his Vision of St Bernard of that year, now in poor condition but whose "figures and drapery move with a seraphic grace that must have struck the young Raphael with the force of revelation". He remained friends with Raphael, and they both influenced the other.
His portrait of Savonarola remains the most famous image of him. He painted both in oils and fresco, and some of his drawings are pure landscape sketches that are the earliest of this type from Italy.
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